Sahabat, Masih Ingatkah Engkau.... - KENANGAN
Headlines News :


Home » » Sahabat, Masih Ingatkah Engkau....

Sahabat, Masih Ingatkah Engkau....

Written By ADMIN on 19 July 2008 | 4:48 PM

Sahabat, telah lama kita berdiam di medan perjuangan dakwah ini. Kita telah banyak menyaksikan jatuh bangunnya umat Islam. Ada di antara sahabat-sahabat kita yang telah tertewas di dalam perjalanan ini. Ada yang terus bersama-sama berganding tangan walau ketika itu air mata semakin banyak mengalir, cuma kekuatan jiwa dan keyakinan kepada ALlah menggagahkan diri untuk bersama-sama meneruskan perjalanan ini.

Sahabat, mungkinkah kita telah melupakan tujuan asal kita dahulu? Mungkin dunia mula bertapak di hati melebihi keikhlasan dalam mencari redha Illahi.. dan perlahan-lahan telah tumbuh sifat malas dan leka, mudah berpuas hati dan terburu-buru. Sudah ada bibit-bibit perpecahan antara kita..Lalu syaitan membisikkan buruk sangka. Senang benar kita mengiyakannya. Ketika itu, musuh mula berkeroyokan untuk mencari kesempatan yang semakin terbuka luas.

Wahai sahabat, terkadang satu tangan tidak mampu untuk menarik banyak tangan yang ingin minta disambut. Sedang kita pula pertelagah sesama sendiri sehinggakan mereka yang memerlukan merasa tidak diperlukan lalu terus dibaham buas dengan arus dunia. Apalah jawapan kita di hadapan Rabbul Jalil nanti..

Akhirnya kita tidak mampu membezakannya mana teman dan mana lawan. Senyum telah bertukar kepada benci. Dahulu mesra tetapi di dalam hati 'engkaulah musuh yang perlu dihapuskan di mata ini!'.

Sahabat, persaudaraan yang kita bina bukan sehari dua kisahnya... kita pernah berpelukan berkasih sayang kerana ALlah. Adakah ia masih segar seperti dahulu..? Adakah berbaloi jika hanya perselisihan faham yang kecil sehingga menjadi penyebab renggangnya persaudaraan yang terbina ini..

Benarlah.. berat rupanya tanggungan Doa Rabithah yang selalu kita bacakan bersama selama ini..

Ya ALlah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini (orang yang telah dibayangkan tadi) telah berkupul kerana mengasihi-Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah-Mu0, bersatu memikul beban dakwah-Mu.

Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariat-Mu, maka eratkanlah Ya ALlah akan ikatannya. Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini akan jalan-Nya (yang sebenar). Penuhkan (piala) hati ini dengan cahaya Rabbani-Mu yang tidak kunjung malap.

Lapangkah hati-hati ini dengan limpahan iman/keyakinan dan keindahan tawakkal kepada-Mu. Hidup suburkan hati-hati ini dengan ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentang-Mu...

(Jika Engkau mentaqdirkan mati) maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada' dalam perjuangan agama-Mu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong .

Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini. Restuilah..

Wahai sahabat, adakah engkau sudah terlupa... Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w menuntut kita agar selalu berkasih sayang antara satu dengan yang lain. Tidak sempurna iman sehinggalah menyintai saudaranya sebagaimana ia menyintai dirinya sendiri.

Begitulah jua firman ALLah :


وَٱعۡتَصِمُواْ بِحَبۡلِ ٱللَّهِ جَمِيعً۬ا وَلَا تَفَرَّقُواْ‌ۚ وَٱذۡكُرُواْ نِعۡمَتَ ٱللَّهِ عَلَيۡكُمۡ إِذۡ كُنتُمۡ أَعۡدَآءً۬ فَأَلَّفَ بَيۡنَ قُلُوبِكُمۡ فَأَصۡبَحۡتُم بِنِعۡمَتِهِۦۤ إِخۡوَٲنً۬ا وَكُنتُمۡ عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٍ۬ مِّنَ ٱلنَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنۡہَا‌ۗ كَذَٲلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ لَكُمۡ ءَايَـٰتِهِۦ لَعَلَّكُمۡ تَہۡتَدُونَ (١٠٣)

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam) dan janganlah kamu bercerai-berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang Neraka (disebabkan kekufuran kamu semasa jahiliah), lalu Allah selamatkan kamu dari Neraka itu (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya. (103)

ALlahu ALlah..

Apa agaknya yang akan kita jawab di hadapan-Nya nanti kerana ukhuwah yang semakin merenggang dan penyakit hati yang semakin membarah di dalam jiwa..
Share this article :

0 comments:

Top 10 Members

Recent Visitors

Total Pageviews

 
Support : Creating Website | KENANGAN | KENANGAN
Proudly powered by Blogger
Copyright © 2015. KENANGAN - All Rights Reserved
Template Design by Creating Website Published by KENANGAN